Pages

Selasa, 25 November 2014

Cerpen - Andai Dia Tercipta Untukku

Oleh:: Leyman Najwa

Udara yang nyaman membuat aku dibuai oleh angan-angan.Inilah masa yang terbaik untuk aku merehatkan diri dari terus dibelenggu dalam urusan kerja.Mujurlah aku selalu ada teman disisi yang selalu menemani aku dikala aku senang dan susah.Siapa lagi kalau bukan Asya Nabiha.
“Reen!!..c epat datang sini.” Jerit Asya
“Apahal yang pagi-pagi buta kau dah menjerit-jerit macam tarzan ni? marah aku ..kacau betul la budak sorang ni.
“Ni,cuba kau tengok lelaki ni.Ni lah Azfarshah Redza,penyanyi Indon yang terkenal tu.”
“Habis tu kenapa?”tanya aku tidak puas hati.
“Handsome giler wei..Ha,tu kau cuba tengok dia tak pakai cermin mata,lagi handsome wei..Kalaulah aku jadi kekasih dia..mesti akulah wanita yang paling bertuah tu, kan? angan si dara yang tak sudah-sudah.
“Mana ada handsome..biasa-biasa jer aku tengok..”seloroh ku..Saja menidakkan tapi dalam hati mengiakan.. Handsome. Handsome.
“Suka hati kau lah..yang penting kau kena teman aku hari ni.”
“Pergi mana pulak?”
“Hari ni dia ada buat konsert dekat area ni.Aku dah beli pun tiket untuk kita berdua.”
“Hah?.Aku tak nak pergi.” betul ke aku tak nak pergi? soal aku dalam diam.
“Argh!Aku tak kira kau kena pergi jugak kalau tak aku balik Malaysia..”
Tanpa menunggu jawapan dariku Asya terus mengatur langkahnya meninggalkan aku sendirian.
*****
“Reen..Kau dah siap?” tanya Asya.
Aku menguak pintu perlahan.
“Dah..”jawabku dengan malas tapi excited pun ada.Yelah first time jumpa artis Indon face to face.
“Jom!”jawabnya sambil menarik tangan kananku.
Kami menaiki kereta kepunyaan daddyku.Kereta ini memang sudah tersedia di villa milik keluargaku supaya mudah untuk kami pergi bersiar-siar di bumi Indonesia ini tanpa perlu menyewa mana-mana kenderaan.
*****
Setelah lebih kurang sepuluh minit perjalanan kami akhirnya sampai jua ke destinasi yang dituju.
“Reen..Jom ikut aku ke depan.”suara Asya.
Aku cuma mengikut langkahnya tanpa banyak soal.Kini kami berdua tiba di seat hadapan.Rupa-rupanya Asya menempah tempat duduk yang paling depan.Aishh budak ni sorang ada-ada je lah..
Kami mengambil tempat masing-masing.Selang beberapa minit kemudian,muncul dua orang pengacara majlis yang segak dan anggun mengenakan tuksedo dan gaun masing-masing.
“Hadirin sekalian.Terima kasih kerna sudah sudi hadir di konsert Azfarshah Redza ini.”suara pengacara lelaki dengan Indon language yang mendalam.
“Tanpa membuang waktu,kami menjemput Azfarshah Redza ke atas panggung.”suara pengacara perempuan pula dengan diikuti jeritan serta tepukan yang gemuruh dari para penonton.Termasuk orang yang disebelah aku ni.Hishh,perempuan..perempuan..Ehh,aku kan perempuan jugak tapi alhamdulillah mujur aku tak jadi macam orang kat sini.Semua macam tarzan menjerit sana-sini.
Semakin kuat jeritan dari para penonton apabila mereka melihat kelibat lelaki yang diminati dengan kata lain yang lebih sesuai adalah ‘digilai’.
“Assalamualaikum semua.Maaf ya kerna sedikit telat..Tapi enggak apa-apa kan?”
“Ya..enggak apa-apa.”jawab semua yang ada di sini kecuali aku.
“Apakah kalian udah enggak sabar untuk dengar aku nyanyi?”seloroh lelaki di atas pentas ini.
Alah..Nak basa-basi pulak mamat perasan ni.Gumam aku dalam hati.
Setelah itu,dia mula mengalunkan satu persatu bait liriknya.Tanpa aku sedari mulut aku terkumat-kamit mengikuti baris-baris lirik yang dinyanyi olehnya.Sedap jugak suara mamat ni.
Satu persatu lagunya dialunkan dengan merdunya.Tanpa disedari tiga buah lagu sudah dinyanyikannya.
Sebelum dia meneruskan lagunya yang keempat,ada satu kejutan untuk semua penonton iaitu Azfarshah Redza akan memilih diantara beribu-ribu wanita di sini untuk menyanyi bersamanya.
Aku yang sedang ralit menghadap iPhoneku terkejut apabila menyedari Asya melihatku sambil tersenyum-senyum.
“Apahal kau tengok aku macam tu?”tanyaku.
“Tahniah Reen.Cuba kau pandang depan.”
Terkejut aku bila menyedari Azfarshah Redza menghulurkan tangannya kepadaku.
Tanpa mendengar jawapanku,dia terus menarik tanganku ke atas pentas.Aku kaku.Aku disuruh duduk di atas kerusi yang disediakan.Aku cuba menarik tanganku dari genggamannya namun semakin aku cuba semakin erat tanganku digenggam.
Tiba-tiba dia mengalunkan sebuah lagu.Lagu ini? Kenapa macam kenal je lagu ni.
“Finally,I found you but I don’t expect here.”bisiknya di telingaku tapi nasib baik dilindungi oleh tudung yang melitupi kepalaku.Aku kebingungan.Mamat ni kenal ke aku?
Tanpa rasa bersalah dia meneruskan nyanyiannya .Aku cuba mengawal debar didada yang semakin menggila.Tiba-tiba dia mendekatkan wajahnya di wajahku.Dengan pantas aku menoleh .Dia tersenyum bila menyedari jelingan aku .Ingat aku terpikat ke ahh dengan lelaki macam kau ni? memang tak lah!!
Apabila selesai menyanyikan dua buah lagu lagi maka akan berakhirlah konsert ini.Aku pun dah tak tahan dah duduk atas pentas ni macam patung cendana yang boleh diperlakukan sesuka hati.Aku pun pelik melihat gadis-gadis dihadapanku yang menangis teresak-esak kerana tak terpilih.Memang tak de harga betul la.Menangis sebab lelaki yang tidak mungkin jadi milik mereka.Aku yang duduk kat atas ni macam duduk dalam neraka.Tapi tidak mustahil bagi Allah kan?
Lambat lagi ke! aku nak turun ni! Gumam aku .Hanya Allah yang tahu betapa terseksanya aku di sini.Maafkanlah aku ya Allah bukan ini yang aku mahu.Dipegang oleh leaki yang bukan muhrimku .Arghhh ..
Setelah bertahun-tahun aku rasanya akhirnya berakhir juga konsert mamat tepi aku ni.Aku bangun dari duduk aku lalu cuba mengatur seribu langkah ke arah Asya.Kalau daddy tahu habis aku.Tiba-tiba Azfarshah memaut bahuku.
“Perkenalkan ini teman wanita aku merangkap calon isteri aku.Namanya Aireen Emily Stevenson.”
Aku memandangnya dengan pandangan yang tajam.
“Macam mana kau tahu nama aku?” tanyaku.Tak kisahlah dia faham ke tak bahasa Melayu.
“Of course I know your name,sayang..”jawabnya tenang.
“Gila!”jeritku.Nasib baik tak kuat sangat kalau tak jatuh maruah daddy aku.
Aku menolak dengan sekuat hati tangannya dari bahuku dan terus berjalan meninggalkan Azfarshah yang sedang termanggu terkejut dengan tindakanku sebentar tadi.Aku menarik tangan Asya dan menuju ke pintu keluar.Panggilan dari Azfarshah langsung aku tidak hiraukan.Mamat ni memang gila ada ke patut cakap kat semua aku ni teman wanita dia da merangkap calon isterinya.Sah memang sewel dah mamat ni..
*****
“Ehh..Anak mummy ni termenung sorang ni kenapa pulak?” tanya mummyku sambil mengusap kepalaku.
“Tak de apa-apalah mummy.” aku menjawab dengan senyuman yang jelas dibuat untuk menutup gusar dalam hatiku.
“Tak pe la kalau Aireen tak nak cite kat mummy tapi mummy nak bagitau sesuatu dekat Aireen ni.”
“Apa dia mummy? penting sangat ke?” jawabku tertanya-tanya.
“Malam ni kita ada dinner dengan keluarga kawan baik daddy yang dari negara seberang.Katanya nak datang melawat keluarga kita untuk beberapa hari.Aireen ikut mummy dengan daddy,erk?” suara mummy.
“Ermmm..tengok keadaan la mummy.” jawab aku lalu mengatur langkah ke bilikku.
*****
“Aireen..open the door please..”
“Yes daddy,I’m coming..”jawabku lalu membuka pintu bilik dari dalam.
“Be faster darling.. We will wait you in the car.”ucap daddy sambil mengusap kepalaku lalu berlari-lari anak menuruni tangga.
Meski malas untuk pergi namun aku gagahkan jua demi kedua-dua ibu dan ayahku.Aku menuruni tangga lalu menuju ke kereta Porsche milik daddy.
Kami hanya mendiamkan diri di sepanjang perjalanan .Hanya disusuri dengan lagu-lagu yang dialunkan melalui corong-corong radio tempatan.
*****
Setibanya di café hotel yang telah ditempah oleh daddy, kami mengambil tempat masing-masing.Setelah memesan makanan kami berbual-bual sambil menunggu ketibaan tetamu.
“Assalamualaikum Sir Arsyad Stevenson.”Seorang lelaki dalam lingkungan umur daddy datang menyapa kami lalu menghulurkan tangan kepada daddy.Daddy berdiri tanda hormat lalu menyambut tangan lelaki itu.
“Waalaikummussalam..silakan duduk.”Jawab daddy sambil menghulurkan senyuman yang cukup manis buat sahabatnya.
Daddy duduk kembali di tempat duduknya.
“Mana isteri you and your son ?”Tanya daddy.Your son ? Apa makna semua ni?
“Owh..ada ..diorang pergi toilet.Ahh,tu pu diorang..”
Aku memandang ke arah pemuda yang tinggi lampai berkulit cerah dan bercermin mata yang sedang berjalan menghampiri kami.Kejap,kenapa aku macam kenal je dengan lelaki tu..
“Hai uncle,auntie.. Sihat ?”sapa pemuda itu.
Dia yang menyedari jelingan maut aku terus menghadiahkan kenyitan mata dan senyuman sinis kepada aku.Kenapa mamat ni boleh cakap Melayu? Bukan ke dia orang Indonesia?
“Kalau ya pun nak sapa kitorang duduk la dulu ..”jawab mummyku ramah.Mummy pun kenal mamat perasan ni ?
“Kitorang sihat je, kan ?”soalan daddy yang ditujukan kepada aku hanya dibalas dengan anggukan dan senyuman yang sengaja dibuat-buat.
“Zara,you macam mana sekarang ?”tanya wanita yang anggun mengenakan baju gaun hijau lumut yang berjalan bersama mamat perasan tadi.Mungkin mamanya..bisik hatiku.
“I ? macam ni la Sya ..Tapi yalah sejak anak dara I ni yang menguruskan syarikat tak la sibuk sangat..”
“Bertuah you berdua ..yelah syarikat perkapalan Arsyad diuruskan oleh your son ni syarikat batik you pulak diuruskan oleh your daughter..Boleh la you all berdua rehat sikit kan..”luah auntie Zeti.
“Alhamdulillah Zee..”jawab mummy sambil mengusap-usap bahuku .Aku cuma tersenyum,mengiakan tidak,menidakkan tidak.Senyum je la.
“Aireen ,kan ? kalau tak silap uncle ..” tegur uncle Danny.
“Yes, uncle ..Aireen Emily Stevenson..”jawabku dengan sopan disertakan senyuman yang manis.
“Dah besar kamu ya,semakin cantik pulak tu..ya tak,ma ?”
“Ye la pa .. lama tak jumpa budak ni dah besar dah.Memang dari dulu lagi cantik,kan ?”tanya untie Zeti.
Pertanyaan untie Zeti cuma dibalas dengan senyuman.Karang mengaku ,jadi macam orang dekat depan ni pulak.
“Pa,mama kan berkenan sangat dengan Aireen ni,dah la cantik,merendah diri,bijak dan yang paling penting pandai jaga aurat,kan pa ?
“Betul tu mama..Papa setuju ..tapi ma, sebelum nak masuk taman larangan,kita kena tanya tuan punya taman bunga dulu boleh tak ,nak memetik bunga mawar berduri dalam taman ni?” seloroh uncle Danny.
Aku dan Azfarshah saling berpandangan.Dia merenung tajam ke dalam anak mataku.Aku yang mula menyedari pandangan tajamnya melarikan anak mata ke arah lain.Kegelisahan mula mengcengkam hatiku.
“Encik,pesanan dah sampai.” tegur pelayan memecah kesunyian.Kini seleraku hilang.Makanan yang dipesan sudah tidak menarik perhatian ku lagi.
“Sayang,apa yang termenung tu.. makanlah ,tak baik depan rezeki.”tegur mummy bila menyedari riak mukaku yang berubah.Aku menyuakan sedikit cebisan daging yang telah dipotong kiub ke dalam mulut.Aku meneruskan makan tanpa menghiraukan mereka yang rancak berbual sehinggalah aku menangkap suara yang sedari tadi diam membisu dalam dunianya.
“Mama,papa,uncle,untie..Shah nak mama,papa,uncle,untie jadi saksi malam ni.”suara Azfarshah.Aku menanti dengan penuh debaran.Apa pulak yang bakal berlaku nieh..
“Aireen Emily Stevenson..”
Hah! Apahal dia ni sebut nama aku .Aku mengangkat kepala.Apa yang akan berlaku ni? habislah aku.Azfarshah mula mengatur langkah ke arah aku lalu berlutut memandang aku.
“Dengan bersaksikan parents kita,will you marry me ?”
Aku terpegun dengan setiap bait ayat yang diucapkan..Tiba-tiba dia mengeluarkan bekas kecil berbentuk hati berwarna merah baldu lalu dihulurkan padaku .
“Sudikah dikau menjadi isteriku, permaisuri hatiku dan melengkapkan hidupku selamanya?”
Ya Allah.. macam mana ni.Mata aku berkaca-kaca menahan segala perasaan yang bercampur aduk menjadi satu dalam hatiku.Dia memandang aku dengan penuh harapan.Aku melihat mummy dan daddy mengangguk-angguk seperti mengiakan segalanya.Gugur jua akhirnya mutiara jernih dari bibir mataku.Demi kesungguhan mummy dan daddy yang mengharapkan kebahagian aku,andai ini restu mereka ,aku terima..Aku mengangguk tanda setuju untuk mendampingi hidup seorang lelaki yang tidak aku kenali hati budinya.
*****
Deruan ombak bagai mengalirkan setiap rasa yang mengcengkam hatiku .Aku menguntum senyuman ,sengaja ingin melepaskan kebuntuan yang kini beraja dalam jiwa.Mengapa semua ni terjadi padaku.Kini aku cuba merehatkan minda yang sedang kacau ini di kampung Asya iaitu di Kelantan.Aku benar-benar memerlukan masa bersendirian.
Aku mengorak langkah menghampiri sebuah restoran yang menjual pelbagai jenis makanan laut yang segar.Aku memesan coconut milk shake serta bihun tomyam seafood.Aku mengeluarkan iPhoneku.Tertera banyak missed call dari nombor yang tak pernah aku kenali.Aku cuba mendail nombor tersebut.
“Assalamualaikum..”kedengaran sebuah suara yang cukup aku kenali menjawab panggilanku.
“Waalaikummussalam encik..Maaf encik..Encik siapa,erk?”tanyaku.
“Emily,this is me Azfarshah..your future husband..takkan you tak kenal suara I?”jawabnya.
Aku terpegun lalu menutup panggilan.Aku mengaup mukaku perlahan..Beberapa saat kemudian,pelayan datang membawa makanan yang dipesan.Perutku sudah menangis kelaparan,makanan pun nampak sedap.Sekelip mata mamat perasan hilang dibalik bihun tomyam aku.Hahaha..
*****
Setelah puas bersiar-siar di sekitar pantai,aku terus mengambil tempat di pinggir pantai untuk melihat keindahan cipataan tuhan iaitu semestinya matahari terbenam.Sedang ralitku dibuai keindahan ciptaan ilahi
“Hai..”tegur seorang pemuda.Aku memalingkan kepalaku untuk melihat pemuda tersebut.Aik, kenapa aku macam kenal mamat ni?nak kata mamat perasan tak mungkin kut sebab yang ni tak pakai kaca mata.Tapi kenapa aku rasa ni mamat perasan? Arghh! Mana mungkin tu mamat perasan sebab yang ni lebih handsome dari mamat perasan tu.
“Hai..”jawabku perlahan.
“Suka tengok matahari terbenam, erk?”tanyanya sambil mengambil tempat di sebelahku.
“Suka..cantik ciptaan tuhan, kan?”jawabku sambil menatap keindahan fenomena alam semula jadi di depan mata ni..
“Yes..semua sempurna..tak de yang tak sempurna.”
“Erm..encik saya nak tanya boleh?”
“Boleh..apa dia?”
“Kita pernah jumpa ke sebelum ni?”
“Dah pun ..banyak kali jugak.” jawapan yang selamba tapi cukup untuk menarik perhatianku.
“Bila tu ya,encik?”soalku kehairanan.
“Dekat sini dah banyak kali lebih kurang tujuh lapan kali lah jugak,dekat konsert saya,dekat hotel……”jawabnya tanpa menghiraukan aku yang sedang kebingungan.
“Dekat sini,dekat konsert ? setahu saya memanglah sini saya selalu datang tapi konsert tu…ada saya pernah pergi sekali je dalam hidup saya tapi bukan dekat Malaysia…kejap,saya tahu! mamat perasan,erk ?”
“Mamat perasan ?”
“Tak,tak..maksud saya Azfarshah,erk?
“Yes … takkan tak perasan bakal suami sendiri.”
“Betul ke awak ni? macam tak caye la.”hilang terus ingatan marahku padanya.Tiba-tiba dia mengeluarkan cermin mata lalu dipakai.Wow! memang betul la dia.Tapi,ya aku dah ingat gambar yang Asya tunjuk time dia tak pakai cermin mata memang absolutely gorgeous..
“Ha..Percaya dah ?”
“Emmmmm..”jawabku sambil menguntum senyuman.
“Aik,kenapa senyum-senyum tu? Mesti awak sedang mengakui kegantangan saya ,kan ?”
“Perasan !!”tipuku tapi memang betul pun handsome.
“Awak..awak marah saya ke ?”tanyanya dengan penuh persoalan.
“Emmm..Tak lah cuma kesal je?”jawabku.
“Kesal sebab kena terima lamaran saya ?”
“Eh..mana ada.”jawabku jujur.Tapi pelik kenapa tiba-tiba hati aku sejuk je bila tengok dia.
“Sebenarnya Emilyn,banyak perkara yang saya tahu tentang awak sampai mendorong saya buat keputusan yang drastik macam tu.”jawapan yang sangat tenang dan syahdu dan terus menusuk ke kalbuku.
“Cu cite apa yang awak tahu tentang saya ?” tanyaku kehairanan bila dengar kenyataan yang sebegitu rupa terbit di bibir lelaki itu.
“Kalau ya pun kita carilah tempat yang elok sikit kang nanti kena kahwin free tak pasal.Saya tak kisah tapi seafdalnya kenalah kahwin biarlah kena caranya.”jawapan yang selamba.Hish..mengarutlah mamat ni senja-senja macam ni.Tiba-tiba dia menyimpan semula cermin matanya ke dalam poket seluarnya.
“Ehh..Kenapa awak tak pakai cermin mata?”
“Tak boleh pakai sini nanti orang dapat cam saya.”
“Kenapa pulak biarkanlah bukan kena saman pun.”
“Tak boleh lah nati identiti saya terdedah.”jawabnya cuba menerangkan situasi sebenar.
“Aalah..tak ingat ..awakkan artis..Tapi memang yelah awak memang lain sangat kalu tak pakai cermin mata.”
“Yes..dengan cara ni lah saya dapat kekalkan identiti saya.”
“Owh..susah jugak jadi artis ni..”
“Dah la ,jom ke sana..”kami berjalan beriringan ke sebuah kafe yang berdekatan.Kami mengambil tempat yang agak tersembunyi.Barulah privacy namanya.
“Ok..mula sekarang.”suaraku tidak sabar-sabar menunggu sebuah kenyataan yang akan terungkai nanti.
“Tunggu la kejap..kita order minuman dulu.”
Setelah selesai memesan minuman kami terus ke tajuk utama.
“Ok..sekarang mula.”
“Macam ni ceritanya .. actually saya kenal awak dah lama.First time dekat pantai ni lah.Awak selalu menarik perhatian saya sebab awak memang tak sama dengan wanita-wanita yang saya kenal.Beberapa kali jugak saya terserempak dengan awak dekat sini,ada satu hari tu saya terdengar awak nyanyi dekat tepi pantai so saya pun catatlah lagu tu dan sambung dengan lirik saya sendiri di penghujung lagu tu.”
“So,lagu yang awak nyanyi time konsert tu lagu saya la?”
“Emmm…” jawabnya..perbualan kami terhenti bila pelayan datang menghampiri kami untuk menghantar minuman yang dipesan tadi.
Seteleh selesai aku menyambung kembali sesi bercerita
“Patutlah macam pernah dengar rupanya lagu saya.Ok..sambung lagi..”
“Tapi awak ignore je saya sampailah saya jumpa awak dekat konsert haritu.Saya tak sangka dapat jumpa awak dekat situ sebab saya tahu gadis macam awak mana suka pergi tempat macam tu.Tapi saya dah tekad malam tu yang saya akan umumkan yang awaklah gadis yang bertuah tu sebab saya takut saya terlepas.Saya putus asa giler time awak pergi macam tu je tanpa dengar penjelasan saya.”
“Tapi awak jugak yang salah..Dah awak tahu saya bukan macam tu kenapa awak sanggup buat macam tu.Berdosa tau tak.”
“Saya tahu tapi saya memang tak boleh kawal sangat time tengok awak. Tambahan time kita pergi dinner dekat hotel dengan parents kita haritu,macam dalam mimpi yang parents kita kawan baik.Rasa nak menjerit je bila tengok awak time tu .Awak cantik sangat malam tu.Terpegun saya. Sebab tu saya terus lamar awak depan parents kita tambahan lagi diorang bagi lampu hijau saya terus je lar.
Aku tersenyum simpul menahan malu.Orang puji beb ..of course la malu..
“Awak memang orang Malaysia ke?”
“Tak tau la nak cakap macam mana tapi yang orang Malaysianya mama saya dan orang Indonesianya papa saya.Saya memang membesar kat sana ..tu yang pandai cakap sana tapi saya fasih kedua-dua bahasa.Macam awak la mummy dengan daddy awak dua country yang berbeza,kan ?”
“Aahh..daddy memang orang New York,mummy pulak orang sini tapi mummy ada mix blood Pakistan-British.
“Awak ,kan kita dah mengenali antara satu sama lain..so awak setuju tak kahwin dengan saya ni ?”soalnya dengan penuh pengharapan.
“Tak nak la..”ujiku..
“Penat saya datang sini tau..Please..”
“Ok..tapi awak kena janji akan tinggalkan dunia sosial awak tu,erk?”
“Yesss..InsyaAllah..I will try my best to be the best for you..thank you so much because except me as your husband ..”jawabnya dengan penuh keyakinan..
************************************************************

0 komentar:

Posting Komentar